17 oktober 2024 –
In deze reeks interviews laten we de samenwerkingspartijen van HealthTech in Society aan het woord. Deze aflevering spreken we Ivo van de Boer, commercieel directeur en één van de drie eigenaren van Excap. Dit marktonderzoek- en adviesbureau is gespecialiseerd in onderzoeken naar klant- en medewerkersbeleving.
Twintig jaar geleden startte Ivo van de Boer met Excap, samen met zijn twee compagnons. Het idee hiervoor ontstond tijdens hun afstudeerproject aan de Hanze. Hierdoor is er nog steeds een nauwe samenwerking met de Hanze. Zo ontstond ook de samenwerking met HealthTech in Society. Met behulp van mystery shopping, customer journey trajecten, medewerkers-belevings onderzoeken, diepte-interviews of klantpanels doet Excap onderzoek voor verschillende opdrachtgevers.
Waarom zijn deze onderzoeken nuttig?
‘’Op deze manier doe je inzichten op, die je kunt gebruiken in de praktijk. Bij bijvoorbeeld mystery shopping bezoekt de consument een winkel of locatie om daar een vooraf vastgestelde case uit te voeren. Alles wat gebeurt rondom interactie, contact en waarnemingen wordt gerapporteerd aan de hand van een vragenlijst. Hiermee kan worden achterhaald hoe een klant iets ervaart.
Ook zijn we bezig te onderzoeken wat de invloed is van de klant- en medewerkersbeleving op elkaar. Dus wat gebeurt er precies met de klantbeleving als medewerkers meer tevreden zijn en andersom? Denk ook aan de zorg; leidt een betere medewerkersbeleving tot minder ziekteverzuim en verloop? Daarnaast doen we data-analyses of zorgen we voor online journey-trajecten om te kijken of digitale kanalen werken zoals ze zijn bedoeld, of deze klantvriendelijk zijn en welke invloed ze hebben op het werkplezier van medewerkers.’’