Steve Thijssen van Wavy Health: ‘’Iedereen zou toegang moeten hebben tot eHealth-middelen’’

In deze reeks interviews laten we de samenwerkingspartijen van ‘HealthTech in Society’ aan het woord. In deze aflevering spreken we Steve Thijssen, Chief Technology Officer (CTO) van Wavy Health. Dit bedrijf ontwikkelt een medical device app die hartpatiënten helpt met managen en reduceren van stress. ‘’We hebben de app samen met hartpatiënten en cardiologen ontwikkeld om de behoeftes van beide partijen goed mee te nemen.’’

Samen met vijf collega’s richt Steve Thijssen zich met Wavy Health op de mentale gezondheid van hartpatiënten. In samenwerking met hartpatiënten en cardiologen ontwikkelt Wavy Health een medical device applicatie. ‘’Met behulp van biomedische data en de verschillende symptomen die een patiënt heeft gedurende de dag, zoals migraine of benauwdheid, kunnen we met behulp van deze app de risico’s voor hem of haar beter inschatten. Ook kunnen we voorspellen hoe de energie van iemand met hart- en vaatziekten er gedurende de dag uitziet bij het uitvoeren van bepaalde activiteiten. Onze app is als mental health app uniek omdat we op het gebied van stressmanagement algoritmes gebruiken die helpen om je activiteiten goed te plannen.’’

Wat is het belang van mentale gezondheid voor hartpatiënten?

‘’Mentale gezondheid is ontzettend belangrijk omdat er een duidelijke link is tussen stress en pijnsymptomen. Door stress verkrampen de haarvaten en komt er te weinig zuurstof beschikbaar waardoor er pijn op de borst en kortademigheid ontstaat. Onze app helpt patiënten stress te managen en te verminderen. Ook helpt de app om voorbereid naar een afspraak met de cardioloog te gaan doordat de app veel informatie geeft over hoe het met een patiënt gaat.

Momenteel wordt er nog te weinig aandacht besteed aan de mentale gezondheid van hartpatiënten. Terwijl we zien dat dit belangrijk is voor de lichamelijke gezondheid. Als je stressreductie en mentaal welzijn niet meeneemt in een behandeling, is het voor een patiënt lastig om de verandering van levenswijze na een diagnose te kunnen accepteren. Uit veel studies blijkt dat mensen met hart- en vaatziekten een groter risico lopen op een burn-out of andere mentale problemen.’’

Hoe werkt jullie technologie?

‘’Wij gebruiken de data uit verschillende wearables, zoals Garmin en Fitbit, in combinatie met data die gedurende de dag wordt doorgegeven, zoals pijn op de borst-tracking en iemands energielevel. Ook helpen we de gebruiker om stress te verminderen of te voorkomen door onder andere meditatie, ademhalingsoefeningen en muziek. De app draagt bij aan het creëren van een dag-structuur, zodat de app de gebruiker beter leert kennen en weet wat iemand doet om stress te reduceren. Daarnaast is er een Symptom Checker zodat we goed kunnen zien wat oorzaak en gevolg van activiteiten zijn voor een hartpatiënt.’’

Steve Thijssen

Is er behoefte aan deze technologie?

‘’We zien bij cardiologen en bij hartpatiënten een enorme behoefte aan een app op het gebied van stressmanagement. Er is weinig tijd om patiënten mentaal te ondersteunen en daarnaast krijgt niet iedereen met hart- en vaatziekten toegang tot revalidatie. Reductie van stress en het mentale aspect werden eerder vaak vergeten binnen de richtlijnen. Het ging vooral over medicatie, bewegen en gezond eten. Gelukkig staat de cardiologie niet stil. Zo is twee jaar geleden ‘stressmanagement’ opgenomen binnen de richtlijnen van behandeling. Echter is de uitwerking hiervan nog niet vastgelegd. Dit biedt kansen waarop we kunnen inspelen. Met onze app kunnen patiënten thuis zelf aan de slag gaan met stressreductie, in samenwerking met cardiologen.

We hebben de app samen met patiënten en cardiologen ontwikkeld om de behoeftes van beide partijen goed mee te nemen. Momenteel hebben we verschillende pilots afgerond rondom het ontwerp en de ontwikkeling van de applicatie. Binnenkort gaan we verder met de tweede fase. We verwachten dat de app begin volgend jaar op de markt gebracht kan worden.’’

Hoe dragen jullie bij aan het geschikt en toegankelijk maken van technologische innovaties voor mensen met een lagere sociaaleconomische status?

‘’Die opgave is een van de mooiste en moeilijkste uitdagingen. De meeste mensen gebruiken wel een smartphone, maar de manier waarop je een app hierop presenteert is van belang. Hier proberen we heel goed naar te kijken en rekening mee te houden. Met behulp van focusgroepen en validatietesten probeert ons designteam de app zo geschikt en toegankelijk mogelijk te maken. Daarnaast volgen we alle richtlijnen die binnen de DiGA (Digital Health Applications) worden geëist met betrekking tot toegankelijkheid binnen eHealth.

Het is absoluut belangrijk om ons te richten op mensen die minder geld te besteden hebben. Zij wonen bijvoorbeeld vaak in minder goede omstandigheden. Deze factoren geven een hoger stressniveau, wat weer kan leiden tot gezondheidsproblemen. Juist bij deze doelgroep moet gericht aandacht besteed worden aan het bevorderen van de mentale gezondheid.’’

 

Hoe hebben jullie de app geschikt gemaakt voor mensen met een lagere SES?

‘’Een app moet niet te veel tekst bevatten. En de tekst moet behapbaar zijn om de app goed te kunnen gebruiken. Op het moment dat je heel veel informatie aanbiedt, ontstaat er een ‘overload’ aan informatie voor de gebruiker. Wat weer kan zorgen voor stress. Informatie moet dus op een goede en passende manier aangeboden worden. Sommige mensen willen graag in detail weten wat de app terugkoppelt over hun gezondheid en andere mensen willen bijvoorbeeld liever alleen een duimpje, smiley of een paar woorden zien. Op basis van de feedback uit de focusgroepen werken we nu aan verschillende mogelijkheden van het aanbieden van informatie.

Taalvaardigheid speelt hierbij een rol. Maar ook mensen die heel taalvaardig zijn, willen niet direct alle informatie over hun gezondheid in detail zien. Ik heb zelf dyslexie en ben erg visueel ingesteld. Hoe informatie wordt gepresenteerd, vind ik daarom zelf ook belangrijk.’’

Waarom zijn jullie betrokken bij HealthTech in Society?

‘’Het samenwerkingsprogramma past goed bij onze werkzaamheden en doelen, ook rondom het betrekken van de doelgroep, mensen met een lagere SES. Inclusiviteit in het ontwerp van onze app is  belangrijk en kan de app een unieke positionering geven. Met eHealth kun je enorm veel impact creëren. Ook mensen die het niet breed hebben zouden gebruik moeten kunnen maken van dit soort apps en middelen, zodat zij kunnen werken aan hun positieve gezondheid. Ik vind het belangrijk dat uiteindelijk iedereen toegang heeft tot deze eHealth-middelen en onze app.’’

Tekst: Femke van Stratum

Meer weten over dit nieuwsbericht? Neem contact op!
088 019 8888 | 06 2308 2470 healthtechinsociety@saxion.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Bekijk alle nieuwsberichten

HealthTech in Society sluit zich...

HealthTech in Society sluit zich als partner aan bij de

Lees meer

‘’Dankzij de inzet van e-health...

In een reeks interviews laten we de samenwerkingspartijen van ‘HealthTech

Lees meer

Pharos: de Week van de...

Vandaag is de start van de Week van de Gezondheidsverschillen,

Lees meer

‘’Point of Care Technologie kan...

Hogeschool Saxion en de Hanzehogeschool Groningen bundelen hun krachten en

Lees meer