15 december 2025 –
Het Martini Ziekenhuis heeft een subsidie van €480.000 ontvangen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dit bedrag zal worden gebruikt om de app BeterDichtbij in het hele ziekenhuis beschikbaar te maken. Met deze stap maakt het ziekenhuis de zorg slimmer en beter bereikbaar voor patiënten. De invoering van de app is onderdeel van de strategie KIJK Martini 2028, waarin digitale zorg een belangrijke rol speelt.
BeterDichtbij is een gebruiksvriendelijke app waarmee patiënten veilig kunnen communiceren met zorgverleners en zorgondersteuners, vragen kunnen stellen, foto’s delen en beeldbellen. Ook ontvangen patiënten via de app automatisch berichten, zoals instructies voor een afspraak of een herinnering. Met BeterDichtbij hoeven patiënten niet meer te bellen of te wachten. Zij kunnen op elk moment van de dag hun vraag stellen. Voor medewerkers van het ziekenhuis betekent dit minder telefoondrukte en meer tijd voor andere zorgtaken. Johan de Groot, projectleider: ”We zijn trots dat we BeterDichtbij ziekenhuisbreed gaan invoeren. We leren van andere ziekenhuizen binnen Santeon en in onze regio. Zo zorgen we voor een goede start.”
Toegankelijkheid
Het ziekenhuis vindt het belangrijk dat er aandacht is voor toegankelijkheid en wil dat iedereen BeterDichtbij kan gebruiken. Daarom werkt het Martini Ziekenhuis samen met:
- Zorgbelang Groningen; om te zorgen dat de app geschikt is voor verschillende doelgroepen.
- Het Digipunt bij de hoofdingang, waar patiënten hulp kunt krijgen met digitale zorg.
- HealthTech in Society; die het ziekenhuis helpt om ook mensen met minder digitale vaardigheden goed te ondersteunen. Lees hier meer over het samenwerkingsprogramma HealthTech in Society.
Meer informatie:
Kijk voor meer informatie op de website van het Martini Ziekenhuis.
Bron afbeelding: Martini Ziekenhuis